Plantebasert kostveiledning

Klinisk Ernæringsfysiolog Ågot Lia Amundsen


Maten som gjør deg friskere

Maten du spiser har stor betydning for helsen og kan være din beste medisin. Ved å spise sunnere, kan du forebygge sykdom senere i livet, men også bli friskere her og nå. 

Et hovedsakelig plantebasert kosthold er det mest helsefremmende kostholdet. Store studier har vist at et plantebasert kosthold kan forebygge og behandle hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2, overvekt og høyt blodtrykk, samt forebygge kreft. 

Andre tilstander, som revmatiske plager, autoimmune sykdommer og hormonell ubalanse i kroppen kan også forbedres

Hva er et plantebasert kosthold?

Et plantebasert kosthold er næringsrikt og mettende. Matvarene i et slikt kosthold er hovedsakelig grønnsaker, fullkorn, belgfrukter (bønner, linser, erter), frukt, bær, nøtter og frø

Det er veldig mye god og smaksrik mat man kan lage med disse råvarene sammen med krydder og andre smaks- tilsetninger.

Maten bør være mest mulig råvarebasert, dvs så lite industrielt bearbeidet/prosessert som mulig.

Et mer plantebasert kosthold kan hjelpe deg som har:

  • Høyt kolesterol
  • Høyt blodtrykk
  • Diabetes type-2
  • Overvekt
  • Autoimmun sykdom
  • Revmatiske plager
  • Mye betennelser i kroppen
  • Eksem/hudproblemer
  • Hormonelle ubalanser/sterke plager i overgangsalder/PMS

Mange vil også oppleve å få mer overskudd, bedre søvn og bedre fordøyelse.

Klinisk ernæringsfysiolog

Bestill time i dag for å få hjelp med å forandre kostholdet ditt. Personlig kostrådgivning etter dine mål og behov.

En kostholdsplan utarbeides i samarbeid med deg dersom dette er ønskelig. 

Samtalene foregår digitalt som videosamtaler i tillegg til skriftlig pr mail.

Ta kontakt på:  plantebasertmat@gmail.com.

For mer informasjon, gå inn på Tjenester

Siste blogginnlegg

 

Diggbare kjeks

14.03.2024

Disse kjeksene er bare så gode, og mye sunnere enn de du kjøper i butikken. De har kun fire ingredienser, havregryn, kokosmasse, dadler og 70% sjokolade, og trenger ikke steking, kun frysing. Trikset er at kokosmassen ristes i ovnen slik at den får en enda bedre kokossmak.

Poteter og rotfrukter er god og mettende mat og samtidig norskprodusert og bærekraftig. Gryter og supper kan jevnes med poteter som kokes godt og moses med stavmikser.

Pasta med ostesaus kan varieres på mange måter, med ulike typer pasta og tilbehør. Makaroni med sopp og brokkoli er en enkel variant. Man kan bruke frosne eller ferske grønnsaker og gjerne legge til kikerter eller edamamebønner for å få en mer mettende rett. Oppskriften er til 3 - 4 personer