Hvorfor spise mer plantebasert mat?

Et plantebasert kosthold er gunstig for både helse og miljø. Her fokuserer vi på de helsemessige fordelene. Store studier har vist at et plantebasert kosthold er veldig gunstig i forebygging og behandling av hjerte- karsykdommer, diabetes type 2, overvekt og høyt blodtrykk samt for å forebygge kreft. En del rapporterer også om forbedringer i revmatiske plager og andre autoimmune sykdommer.

Se avsnitt under for mer informasjon

Hva er et plantebasert kosthold?

Et plantebasert kosthold eller en "whole food plant based diet" er et kosthold basert helt eller nesten helt på plantebaserte matvarer som er naturlige og så lite bearbeidede som mulig. Fokuset er at matvarene skal være helsefremmende. De store gruppene av matvarer i et slikt kosthold er: grønnsaker, frukt, bær, fullkorn, belgfrukter, nøtter og frø. Kostholdet er næringsrikt og mettende og gir store helsemessige fordeler.

Hvorfor spise plantebasert?

Å spise et plantebasert kosthold er det beste du kan gjøre for helsen din. Du forebygger de store livsstil-sykdommene som Diabetes type 2, hjerte-karsykdommer og kreft pluss flere anti-innflammatoriske sykdommer. Vektreduksjon har også vist seg å være mest effektivt på et plantebasert kosthold. Selv om du er frisk idag, kan du få mer energi og forebygge sykdom senere i livet ved å begynne å spise mer plantebasert.

Mine tjenester

Jeg gir kostholdsveiledning individuelt gjennom videosamtaler, telefon eller skriftlig pr mail etter ønske fra deg.

Ta kontakt pr mail på:

plantebasertmat@gmail.com.

For mer informasjon om kostveiledning, kurs og foredrag, gå til Tjenester

Siste blogginnlegg

 

Alle kvinner som planlegger å bli gravide, bør være bevisste på kostholdet sitt både før og under graviditeten. Kvinner som spiser helt plantebasert/vegansk kan fint dekke det meste av næringsinntaket sitt gjennom kostholdet så lenge det er godt sammensatt. Noen få næringsstoffer må derimot dekkes av kosttilskudd, og i denne livsfasen blir det...

Soppstroganoff

25.09.2020

Denne soppstroganoffen er så god og fyldig i smaken at den faller i smak hos de fleste. Det er både sopp, søtpotet og bønner i den, men man kan bytte ut ingrediensene etter smak og behag. Det er den kremete sausen med cashewnøtter som forhøyer hele smaken.

Dressinger gjør salaten og måltidet til en mer smaksrik opplevelse. Dressinger med tahini er fyldige og gode, og passer like godt som tilbehør i et varmt måltid som på salaten. Denne dressingen kjøres i blender. En liten smoothieblender fungerer fint.