Plantebasert kostveiledning

Klinisk Ernæringsfysiolog Ågot Lia Amundsen


Maten som gjør deg friskere

Maten du spiser har stor betydning for helsen og kan være din beste medisin. Ved å spise sunnere, kan du forebygge sykdom senere i livet, men også bli friskere her og nå. 

Et plantebasert kosthold er det mest helsefremmende kostholdet. Store studier har vist at et plantebasert kosthold kan forebygge og behandle hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2, overvekt og høyt blodtrykk, samt forebygge kreft. 

Andre tilstander, som revmatiske plager, autoimmune sykdommer og hormonell ubalanse i kroppen kan også forbedres

Hva er et plantebasert kosthold?

Et plantebasert kosthold er næringsrikt og mettende. Matvarene i et slikt kosthold er hovedsakelig grønnsaker, fullkorn, belgfrukter (bønner, linser, erter), frukt, bær, nøtter og frø

Maten bør  være så lite industrielt bearbeidet/prosessert som mulig, men koking og steking hjemme går fint.

Et mer plantebasert kosthold kan hjelpe deg som har:

  • Høyt kolesterol
  • Høyt blodtrykk
  • Diabetes type-2
  • Overvekt
  • Autoimmun sykdom
  • Revmatiske plager
  • Mye betennelser i kroppen
  • Eksem/hudproblemer
  • Hormonelle ubalanser/sterke plager i overgangsalder/PMS

Mange vil også oppleve å få mer overskudd, bedre søvn og bedre fordøyelse.

Klinisk ernæringsfysiolog

Bestill time i dag for å få hjelp med å forandre kostholdet ditt. Personlig kostrådgivning etter dine mål og behov.

En kostholdsplan utarbeides i samarbeid med deg dersom dette er ønskelig. 

Samtalene foregår digitalt som videosamtaler i tillegg til skriftlig pr mail.

Ta kontakt på:  plantebasertmat@gmail.com.

For mer informasjon, gå inn på Tjenester

Siste blogginnlegg

 

Pasta med ostesaus kan varieres på mange måter, med ulike typer pasta og tilbehør. Makaroni med sopp og brokkoli er en enkel variant. Man kan bruke frosne eller ferske grønnsaker og gjerne legge til kikerter eller edamamebønner for å få en mer mettende rett. Oppskriften er til 3 - 4 personer

Her er to nye oppskrifter på ostesaus uten ost, en som er basert på poteter, gulrot og cashewnøtter som inneholder mindre fett og en med bare cashewnøtter som blir litt mektigere. Begge er veldig gode og passer til pastaretter, som topping på pizza mm.