Plantebasert kostveiledning

Klinisk Ernæringsfysiolog Ågot Lia Amundsen


Hvorfor spise mer plantebasert mat?

Et plantebasert kosthold er gunstig for både helse og miljø. Her fokuserer vi på de helsemessige fordelene. Store studier har vist at et plantebasert kosthold er veldig gunstig i forebygging og behandling av hjerte- karsykdommer, diabetes type 2, overvekt og høyt blodtrykk samt for å forebygge kreft. En del rapporterer også om forbedringer i revmatiske plager og andre autoimmune sykdommer.

Se avsnitt under for mer informasjon

Hva er et plantebasert kosthold?

Et plantebasert kosthold eller en "whole food plant based diet" er et kosthold basert helt eller nesten helt på plantebaserte matvarer som er naturlige og så lite bearbeidede som mulig. Fokuset er at matvarene skal være helsefremmende. De store gruppene av matvarer i et slikt kosthold er: grønnsaker, frukt, bær, fullkorn, belgfrukter, nøtter og frø. Kostholdet er næringsrikt og mettende og gir store helsemessige fordeler.

Hvorfor spise plantebasert?

Å spise et plantebasert kosthold er det beste du kan gjøre for helsen din. Du forebygger de store livsstil-sykdommene som Diabetes type 2, hjerte-karsykdommer og kreft pluss flere anti-innflammatoriske sykdommer. Vektreduksjon har også vist seg å være mest effektivt på et plantebasert kosthold. Selv om du er frisk idag, kan du få mer energi og forebygge sykdom senere i livet ved å begynne å spise mer plantebasert.

Mine tjenester

Jeg gir kostholdsveiledning individuelt gjennom videosamtaler, telefon eller skriftlig pr mail etter ønske fra deg.

Ta kontakt pr mail på:

plantebasertmat@gmail.com.

For mer informasjon om kostveiledning, kurs og foredrag, gå til Tjenester

Siste blogginnlegg

 

Krydder og sauser forhøyer smaken på all mat. Mange oppdager mange flere nye smaker etter at de begynner å spise et plantebasert kosthold på grunn av alle krydderne og sausene de prøver ut. Det yrer av nye oppskrifter på nett hele tiden så det er bare å prøve ut. Mange av sausene er enkle å lage og krever ikke så mange ingrediensene heller....

De fleste av oss vil gjerne spise oss mette samtidig som vi ikke får i oss for mye kalorier. Metthet er en subjektiv følelse som styres mest av om magesekken vår har blitt fylt til et visst nivå. Vi har strekkreseptorer i magesekken som sender signaler om at den er full, men det er også flere andre mekanismer og signaler...

Frokostvafler

23.03.2021

Vafler som er grove og mettende kan spises til frokost eller når som helst. Disse er faktisk grovere enn mange brødtyper. Eplemosen erstatter fett og gir litt søtsmak. Oppskriften gir 7- 8 tykke vafler.