Hvorfor spise mer plantebasert mat?

Et plantebasert kosthold er gunstig både for helse og miljø. Her fokuserer vi på de helsemessige fordelene. Store studier har vist at et plantebasert kosthold er veldig gunstig i forebygging og behandling av hjerte- karsykdommer, diabetes type 2, overvekt og høyt blodtrykk samt for å forebygge kreft. En del rapporterer også om forbedringer i revmatiske plager og andre autoimmune sykdommer.

Se avsnitt under for mer informasjon

Hva er et plantebasert kosthold?

Et plantebasert kosthold eller en "whole food plant based diet" inneholder mat fra planteriket som er så naturlig og lite bearbeidet som mulig. Fokuset er at matvarene skal være helsefremmende. Hvis du ikke er klar for å spise helt plantebasert, vil du uansett få store helsemessige fordeler av å øke andelen plantebasert mat i kostholdet ditt. 

Hvorfor spise plantebasert?

Å spise et plantebasert kosthold er det beste du kan gjøre for helsen din. Du forebygger de store livsstil-sykdommene som Diabetes type 2, hjerte-karsykdommer og kreft pluss flere anti-innflammatoriske sykdommer. Vektreduksjon har også vist seg å være mest effektivt på en plantebasert kost. Selv om du er frisk idag, kan du forebygge sykdom senere i livet ved å begynne å spise mer plantebasert.

Mine tjenester

Jeg gir kostholdsveiledning individuelt gjennom videosamtaler, telefon eller skriftlig pr mail etter ønske fra deg.

Ta kontakt pr mail på:

plantebasertmat@gmail.com.

For mer informasjon om kostveiledning, kurs og foredrag, gå til Tjenester

Siste blogginnlegg

 

En salat er ikke helt komplett uten en god salatdressing. Salaten blir både mer saftig, smaksrik og mettende med en dressing, men den kan også bli veldig fettrik (les kaloririk). Det er bra å ha litt fett i dressingen eller salaten for at opptaket av vitaminer (f.eks. beta-karoten) skal bli bedre, men en oljedressing er ikke det beste alternativet....

Visste du at de omega-3 fettsyrene man finner i fisk og fiskeoljer opprinnelig kommer fra alger i havet? Vi kunne altså like gjerne ha spist alger (ekte plantemat) for å få i oss nok omega-3, men dette virker ikke så fristende egentlig.