Hva er et plantebasert kosthold

Det er 5 hovedgrupper av matvarer i et plantebasert kosthold:

  • Grønnsaker, alle typer
  • Frukt og bær
  • Belgfrukter som bønner og linser
  • Fullkorn
  • Nøtter og frø

Dette er alle matvaregrupper som har vist seg å ha helsefremmende effekter, men det er summen av dem alle som gjør det hele til et kosthold som både kan gjøre oss friskere nå og videre i livet.

Hva er forskjellen på dette og et vegansk kosthold?

Et vegansk kosthold er fokusert på å kutte ut alle animalske matvarer men ikke alltid fokusert på å erstatte det med de sunneste alternativene. Feks. brukes ofte hvitt hvetemel, sukker samt mye raffinerte oljer og halvfabrikata.

Får man i seg nok av alle næringsstoffer med et plantebasert kosthold?

Det trengs litt kunnskap for å sette sammen kostholdet men det er ikke vanskelig. Vitamin B12 finnes ikke i vegetabilske matvarer så det må man ta som tilskudd.

Vitamin D sliter mange med å få i seg nok av i Norge så det anbefales å ta et tilskudd på vinterstid på lik linje med andre som spiser animalske matvarer. Gravide bør i tillegg ta et tilskudd av jod og vegetabilsk omega-3.

Jern, protein og kalsium som mange bekymrer seg for, er ikke noe problem å få i seg nok av på et godt sammensatt plantebasert kosthold.